Sunday, 18 November 2012

ONLINE SHOPPER’s TIPS! Oh! Hati-hati!



Assalamulaikum. Korang jenis pembeli online? Atau pun baru sahaja belajar dalam online membeli barangan online? Miraa salah sorang peniaga dalam talian dan ini ada bberapa benda yg miraa nak kongsi to them yg nak shopping depan lappy :D macam yg korang tau ada banyak kebaikan and keburukan dalam online shopping ni kan? Read here ;

Kelebihan dalam perniagaan dalam talian kepada pengguna :
·         Tak perlu ke sesuatu outlets untuk mendapatkan benda tersebut.
·         Menjimatkan masa serta kos pergi dan balik untuk membeli belah.
·         Ada masa untuk memikirkan sama ada nak beli atau tak. Perlu atau tak :D
·         Pembayaran menggunakan online banking.

Kekurangan dalam perniagaan dalam talian kepada pengguna :
·         Perlu menunggu dalam 2-3 hari untuk barangan stok sedia ada sampai manakala 2-3 minggu untuk menunggu barangan pre-order sampai ke tangan.
·         Sesetengah peniaga tidak bertanggungjawab untuk kerosakan barangan tersebut (tiada warranty).
·         Perlu membayar caj untuk tambang barangan tersebut (postage fees).
·         Tersalah transfer duit ke akaun orang lain.

Okay seperti yg korang tahu miraa juga peniaga dalam talian dan ini ada beberapa tips yg mungkin miraa boleh bagi memandangkan pernah berlaku kepada pelanggan miraa hehekkk ;

Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan
Apa kena mengena dengan online shopping? Haha! Miraa sarankan korang kumpul dulu benda yg korang nak beli tu sebelum bayar. Cause some cust selalunya akan order barangan dua atau pun bekali-kali pada masa yg singkat. Bayangkan kalau korang beli 1 item dalam 3 urus niaga. Dah bazir kos penghantaran . Kalau korang beli sekali gus korang boleh jimat penghantaran. Bijak bukan? :p miraa juga selalu buat macam tu kalau nk beli sesuatu benda.

Apa kata mereka?
Bukan semua online shop yg ada skg ni ada buat testimonial albums or entry to tell about their cust yg dah terima barang yg ditempah. Dan bukan senang nak percaya perniagaan yg takde prove. Kalau miraa, miraa akan korek sampai kedasar album or post or even their web nak cari testimonial. Miraa dah pernah kene tipu oleh this one company konon nak hantar barang tu tapi lebih 3 bulan takde. Dan tiba-tiba web, page also the number cannot be dial. Isk  so cari prove dulu kay?

Double check it!
Setakat ini ada dalam 3 cust yg salah bank in dan masukkan pembayaran untuk order barang dari blogshop miraa. So moral of the story, korang kena pastikan that no akaun yg korang masukkan tu betul-betul pemilik company/blogshop yg korang nak beli tu. Pastikan nama sebijik macam yg kene bagi. Like myself sy akan update my account kalau ada yg nak transfer duit cause taknak lagi tanggung kerugian ;)

Understand about something
Miraa and other seller ada menjual gadgets right? Korang kena pastikan dan tanya tentang benda tu sama ada benda tu betul-betul ada atau tidak. Kalau miraa , miraa salu upload gambar yg real kalau benda tu ada kat tangan. Warranty..? Macam miraa only few of items ada warranty from the original company. So korang tak boleh salahkan kat penjual kalau benda tu rosak dan tak dapat ganti rugi akibat kelalaian korang tak baca semua benda :] most of items in the online shop semua lebih mmurah berbanding yg ada kat luar. Bukan sahaja Ori tapi china pun even murah berbanding kat luar. Kebanyakan brgn tersebut murah sebab semuanya pre-order ;)

Okayy that’s all. I hoped my cust and other people will remember from now on about online shopping . Happy shopping guys !
Share:

1 comment:

  1. memang best,,so,,harap2 sudi follow blog saya ok..
    http://bizonlinemasb17.blogspot.com/

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi membaca , jangan lupa tinggalkan komen :)
Fikir semula sekiranya korang ingin meninggalkan komen lucah, ugutan, mengancam, identiti palsu, dan menyakitkan hati. Baca AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998. Oh, sebelum tu, tengok lah site awesome
ini